Légikatasztrófa Indiában: Lezuhant az Air India gépe
-
június 12-én az Air India Air India Flight AI171 járata Ahmedabad városából (Sardar Vallabhbhai Patel nemzetközi repülőtér) indult London Gatwick felé, ám a Boeing 787–8 Dreamliner mindössze percekkel a felbocsátás után tragikus módon lezuhant egy közeli orvosi egyetemi épületbe, pontosabban a BJ Medical College hostelének étkezőkörletébe.
A fedélzeten 230 utas és 12 főnyi személyzet tartózkodott. A légikatasztrófa során egyetlen utas élte túl – a brit állampolgár, Vishwash Kumar Ramesh, aki egy vészkijárat melletti ülésen (11A) helyezkedett el.
A zuhanás és a becsapódás körülményei
A zuhanás pillanatai
Az indulás utáni 30–60 másodpercen belül a gép ide-oda billent, majd irányíthatatlanul zuhanni kezdett. Pilóta jelezte a gondokat, de röviddel ezután a gép belezuhant az épületbe, robbanást és hatalmas lángokat váltva ki .
Találat az épületben
A gép farokrésze és leszállótalpa is behatolt az épület falán keresztül, az étkezőben épp ebédelő orvostanhallgatókat érve el . Szemtanúk szerint a becsapódás hangja olyan volt, mintha “bombát robbantottak volna”; a környék földrengésszerű rezgéseket érzett .
Hatalmas kiterjedésű tűz és pusztítás
A gép 125 000 liter kerozint tartalmazott. Az üzemanyag azonnal lángra kapott, brutális hőterhelés miatt szinte lehetetlenné vált bárki megmentése a roncsok között . A tűz először az épületet, valamint a hostel légterét borította el – embereket, bőröndöket, hátizsákokat és poggyászokat mind elnyelte a láng .
Utasok, pilóták és személyzet
Pilóta és személyzet
A pilóta, Captain Sumeet Sabharwal több mint 8 200 repült órával bírt, míg a másodpilóta közel 1 100 órás tapasztalattal rendelkezett. Hiba esetén mindenki a pilótára figyel, és elképesztő nyomás alatt kell azonnali döntést hozniuk.
Utasok és áldozatok
A fedélzeten tartózkodó 230 utas közül 169 indiai, 53 brit, 7 portugál és 1 kanadai állampolgár volt. A halottak száma meghaladta a 240-et – 241 utas és személyzet veszett oda a levegőben, valamint további 53 civil a hostelben, összesen 294 halálos áldozat .
A felelős hatóságok és a mentési munka
Mentés és helyszínbiztosítás
A helyszínre tűzoltóautók, mentők, rendőrök és a india közbiztonsági erői (CISF) érkeztek azonnal. Zöld folyosót hoztak létre a sérültek szállítására a kórházakba . A repülőtéren és a kórházakban folyamatos ügyelet működött.
Nyomozás, feketedoboz és technikai vizsgálatok
Az indiai Légiközlekedési Balesetvizsgáló Iroda (AAIB) azonnal kitelepült, feketedobozokat kerestek, és együttműködtek az amerikai NTSB-vel, az UK AAIB-vel, Boeing és a GE Aerospace szakértőivel people.com.
A helyszínen történtek a bukást követően
A hostel tragédiája
Az épületben hallgatók épp étkeztek. Az egyikük a második emeletről ugorva menekült . Legalább 50 hallgató megsérült, többen eltűntek .
Halálos áldozatok
A történelmi nemzetiszínű haláleset egykori gujarati miniszterelnök, Vijay Rupani halálát is magával vonta.
Utas poggyászának sorsa
A zuhanással együtt minden bőrönd és hátizsák – a poggyászokkal együtt – a lángoló épületbe zuhant. A felbecsülhetetlen személyes értékek (okmányok, ruhák, telefonok, laptopok) a láng és törmelék áldozatává váltak. Ez újabb tragikus csapást jelentett a túlélők hozzátartozóinak .
Biztonsági és karbantartási aggályok
A 787-es Dreamliner jó hírneve
A Boeing 787 Dreamliner repülőgépe az első halálos “hull-loss” eseményét szenvedte el ezzel az esettel. Ez a típus korábban kifogástalan biztonsági rekorddal bírt.
Potenciális hibaforrások
Bár még nyomozás alatt, szóba került mechanikai hiba, emberi hiba (pilóta) vagy épp földközelből indított műszaki probléma. Világos, hogy pontosan mit jelent, amikor egy gép a felhajtóerő csökkenése miatt zuhan – fedélzeti rendszerhiba, vagy szabályzó rendszer meghiúsulása?
Utazás és emlékezés
Az utazás minden embernek élet része – de ez a tragédia rávilágított, hogy milyen törékeny lehet az egész folyamat. Egyetlen hiba a rendszerhiba, pilótahiba, vagy akár repülőtéri eljárás hiánya is halálhoz vezethet. Az utasok, pilóták, személyzet tragédiája és a felszabadult poggyász maradványai mind rávilágítanak arra, milyen bonyolult és kockázatos is lehet egyetlen repülőút.
Reakciók és kompenzáció
Nemzetközi reakciók
A brit miniszterelnök, King Charles, és az amerikai elnök is részvétét fejezte ki, kiemelve, milyen megrázó ez az utasok és a személyzet számára .
Anyagi segítség
Az Air India anyavállalata, a Tata Group 116 000 USD kompenzációt ígért áldozatonként, plusz fedezte a sérültek egészségügyi költségeit. Segélyjáratokat indítottak a hozzátartozók támogatására.
A légikatasztrófa hatása a biztonságra és a jövőre
Hatósági vizsgálatok
Az AAIB, az NTSB, UK-s és Boeing szakértők összefognak. A feketedobozok és CCTV-rekordok, valamint a pilóta és tornateremi adatok mind a nyomozás részei .
Lehetséges következmények
Az átfogó vizsgálatok hatására repülőgépek karbantartási előírásai, pilótaképzések és procedúrák is megváltozhatnak. Ez a tragédia ösztönözheti a légiközlekedés következő generációjának biztonsági reformjait.
Légikatasztrófa Indiában
A tragikus lezuhanás azért különösen megrázó, mert:
-
Utazás közben történt, mindenkit napi rutinjának részeként érintett.
-
Zuhanás, üzemanyag-robbanás, épületbe csapódás – három kritikus elem találkozása.
-
A pilóták, utasok, diákok és személyzet élete és halála egy pillanat műve volt.
-
A poggyászok, bőröndök, hátizsákok a tragédia közvetett tárgyi bizonyítékai lettek.
-
Felhívás a repülésbiztonság megerősítésére – a hiba lehetősége kiemelt figyelmet igényel.
Az AI171 tragédiája mélyen megrázta az utazás világát, újratervezést követel a biztonsági eljárások, pilótaképzés, repülőtéri és épülethasználati szabályok terén. Miközben fájdalmas emléket állít az érintett családoknak, merítő pont lehet a jövő javuló rendszerének.